W dniach 20-21 maja br. w hotelu Boss w Warszawie odbyła się Konferencja Nowoczesne Samochody - Technologia Napraw i Likwidacja Szkód Komunikacyjnych. Jest to pierwsza w Polsce konferencja, która łączy najnowocześniejszą technikę samochodową z problemami likwidacji szkód komunikacyjnych. Konferencja została zorganizowana całkowicie przez Stowarzyszenia Rzeczoznawców Samochodowych Ekspertmot, a patronat merytoryczny nad nią objął Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej.

Konferencję otworzył Prezes Stowarzyszenia Kol. Emil Wolski. Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej w imieniu Dziekana i Rady Wydziału reprezentowali prof. Andrzej Reński i prof. Jerzy Bajkowski. W Konferencji wzięło udział około 200 osób. Oprócz rzeczoznawców samochodowych pojawili się przedstawiciele najważniejszych firm ubezpieczeniowych działających w Polsce, przedstawiciele producentów pojazdów – m.in. Toyota, Mercedes, Solaris, przedstawiciele instytucji państwowych oraz Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

Wiodącym tematem Konferencji były nadwozia wielomateriałowe na przykładzie Mercedesa 205 oraz samochody z napędem elektrycznym i hybrydowym na przykładzie pojazdów marki Toyota i Solaris. Podczas Konferencji były poruszane zagadnienia związane z obsługą, serwisowaniem, a przede wszystkim z podejściem do pojazdów uszkodzonych i powypadkowych – problemami bardzo istotnymi w pracy rzeczoznawcy samochodowego. Technika motoryzacyjna rozwija się w takim tempie, że zdecydowaliśmy się kontynuować organizację konferencji w kolejnych latach.

Kolejne bloki tematyczne Konferencji prowadzili:

  • prof. Andrzej Reński – Politechnika Warszawska, Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych,
  • prof. Zbigniew Lozia – Politechnika Warszawska, Wydział Transportu,
  • prof. Marek Idzior – Politechnika Poznańska, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu.

Kolejne referaty wygłosili:

  • Aktualna sytuacja na rynku samochodów elektrycznych i hybrydowych w Europie i w Polsce (J.Faryś, M.Wekiera - PZPM)
  • Rola Rzeczoznawcy samochodowego w pozasądowym rozpatrywaniu sporów z zakładami ubezpieczeń (B.Chmielowiec - RZECZNIK UBEZPIECZONYCH)
  • Nadwozia nowoczesnych pojazdów - materiały i technologie (J.Gierej - PW, RUCKER)
  • Nadwozia nowoczesnych pojazdów na przykładzie samochodu MERCEDES W205 (J.Ryttel - MERCEDES-BENZ)
  • Koszty napraw nowoczesnych pojazdów w perspektywie likwidacji szkód komunikacyjnych (R.Bedyński - PZU)
  • Wpływ nowych technologii i zmian zachowań kierowców na procesy likwidacji szkód komunikacyjnych (P.Paczuski - AUDATEX)
  • Technologia napraw i likwidacja szkód komunikacyjnych we współczesnych samochodach z wykorzystaniem programów DAT (M.Kornacki - DAT)
  • Nowe możliwości wspomagania pracy rzeczoznawcy samochodowego w komputerowym systemie INFO-EKSPERT (R.Cota, R.Kulczyk - INFO-EKSPERT)
  • Technologia, wycena napraw zabudów i pojazdów specjalistycznych (D.Węgrzynek - AUTO-NET GROUP, PIM)
  • Wybrane aspekty określania prawdopodobieństwa zajścia zdarzenia drogowego (P.Fundowicz, M.Haliński, J.Stępień, K.Troll - SRTSiRD)
  • Samochody z napędem hybrydowym (S.Kucharski - TOYOTA)
  • Eksploatacja i naprawa autobusu elektrycznego Solaria (D.Michalak, M.Suwała - SOLARIS)
  • Recycling samochodów elektrycznych i hybrydowych – wybrane problemy (A.Wojciechowski - IMP, I.Krakowiak - PW-SIMR)
  • Technologia naprawy a czas wynajmu pojazdu zastępczego (M.Majda - ETM SA) – Rzeczoznawstwo samochodowe (A.Walewski - SRTSiRD)